Woonjacht |
Het juiste stilliggende schip |
|
Entree Het juiste schip |
Woonarken hebben een grote
impact op hun omgeving. Ze bieden echter wel een efficiënte
benutting van de ruimte die de regelgeving doorgaans biedt, in de
vorm van een denkbeeldige doos met een maximale lengte, breedte en
hoogte. Dat soort ondoordachte regels leidt ertoe dat schepen veelal
worden vervangen door arken, vooral op kleinere ligplaatsen.
Maar wie de charme van een schip belangrijker vindt dan de koele efficiëntie van een ark, heeft wel degelijk mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan een wat grotere viskotter, of sleepboot, zoals hiernaast op de foto. En schrik even niet van die grote machinekamer. Dat is potentiële woonruimte. Immers, de vaarmogelijkheden binnen Nederland zijn met een dergelijk schip beperkt, terwijl de zware motor en het bijbehorende brandstofverbruik een aanzienlijke kostenpost vormen. Als het varen alleen voor werfbezoek is, kun je beter een sleepbedrijf inschakelen dan er een machinekamer op na te houden. De sleepboot op de foto meet 25 bij 7 meter, en heeft geen motor. Dat levert alleen onderdeks al meer dan 100 m2 ruimte op voor slaap- en werkvertrekken, sauna's en dergelijke. Het grote dekhuis is straffeloos (passend bij het schip) naar achteren uit te breiden waardoor ook bovendeks een enorme leefruimte ontstaat. Tekening. Van een geheel andere aard is een Franse postboot uit het begin van de 19e eeuw. Te zien is een model uit het binnenvaartmuseum van Conflans-Sainte-Honorine. Het is natuurlijk geen groot schip, maar wel iets dat relatief veel ruimte oplevert bij een klassiek uiterlijk. Een schip als dit is bijvoorbeeld bruikbaar in de Diepenring rond het historische centrum van de stad Groningen, waar de gemeente tamelijk vruchteloos probeert arken door traditionele schepen te doen vervangen. |
|
|
||
|