Woonjacht

Het juiste schip

Entree

Historie

Het juiste schip
- algemeen
- zeilschepen
- motorschepen
- stilliggende schepen

Contact

Mens of vracht

Hoe prettig is het om hoofdzakelijk in een voormalig vrachtruim te leven? Het mag er dan wel knus uitzien, maar het contact met de echte wereld is meestal beperkt tot een blik schuin of recht omhoog. Wie geen vracht maar mens wil zijn, moet zich dat goed realiseren.

Vaargebied

Een andere belangrijke vraag die beantwoord moet worden, is die van het vaargebied. Gaat u echt die droomreis door Frankrijk maken, en zorgt u als het stormt op de Noordzee niet gewoon dat u in een haven ligt? Bijzondere eisen maken een project duur, en vaak onnodig duur.

Nieuwbouw of een bestaand schip

De keuze voor een bestaand schip lijkt voor de hand te liggen. Maar kijk uit! Vaak moet er veel gesloopt worden voordat het eigenlijke project kan beginnen (zie Historie). Erger nog: veel van het varend erfgoed kan na jaren van trouwe dienst maar beter de Hoogovens in geschoven worden. Het afbouwen van een lelijk schip kost namelijk net zoveel als dat van een mooi schip. Met een lelijk schip weet je zeker dat je je geld in het water gooit, en zelfs met een mooi schip is dat risico reŽel.

Zeil, motor of stilliggend

Als zeiler kun je je storen aan het niet-aflatende gebrom, gestamp of zelfs gejank van een motor. De prijs om dat te vermijden is hoog: de tuigage van een beetje zeilschip kost minstens zoveel als de machinekamer, en er zijn aanzienlijke ontwerpbeperkingen. Het andere uiterste is een stilliggend schip. Want ook een machinekamer is een kostbare zaak, en varen is niet verplicht. Uiteindelijk zal zelfs menige zeiler uitkomen bij een motorschip. Daar gaat dan ook de meeste aandacht naar uit.